Färskpotatisen är här

Första färskpotatisen är tagen ur jorden är inte det den verkliga början på sommaren. För finns det något som så mycket är svensk sommar som just färskpotatisen.


De första som plockas ur jorden blir ju prissatta så att man kan blekna även om priset i år bara blev 500 kronor kilot, jag säger bara för jag vill minnas att de ibland har kostat över tusenlappen kilot, vem som har råd att äta den potatisen kan man ju undra.


Färskpotatisen är nästan mytisk i svensk sommarmat och jag förstår varför för ingen ting kan slå känslan första gången man kokat färskpotatis och äter den bara med en liten smörklick till, då är det som att ens smaklökar har party.


När det säljs färskpotatis i stora lådor i affärerna vilket ofta förekommer inför midsommar så brukar de allra flesta stå och jaga de största potatisarna, vilket jag kan förstå eftersom de är lättare att göra i ordning för kok. Men jag tycker att de absolut minsta som är så små att de knappt är en munsbit är så goda så att det är värt det extrabesvär som det innebär.


Visst innebär det när man köper så liten färskpotatis minst en timmes intensivtarbete i köket slabbande med vatten, potatisborste och potatis för att inte tala om skrubbsåren som alltid infinner sig på knogarna när man borstat knogar i stället för potatis. Men när potatisarna är färdigkokta, ja självklart med ett par dillkvistar i vattnet och salt. Samt precis innan servering, överklippt nyplockad dill. Då ja då är allt slit och all ryggvärk verkligen värt besväret. Det är sommar det.

Bloggtoppen.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0