Licensskolk

Att betala sin tv-licens är en av de tristare saker man som medborgare i Sverige är tvungen att göra och dom allra flesta gör det också även om det knotas lite här och där.


Visst finns det väl en och annan Svenson som också fuskar med sin licens det skall inte förnekas men det verkar som om det bland dom mera välbeställda och det som går under betäckningen" det vackra folket" fuskas mer än i andra grupper.


När det är så pass många så kallade tv profiler som nu fastnat med fingrarna i syltburken så

börjar man ju undra lite över moralen där. I och för sig är urvalet för litet för att säga att medarbetare eller frilansar på en viss kanal fuskar mer än andra, jag tror nog det fuskas med licensen på alla kanaler.

Men varför dom som nu har det relativt bra i livet inte bryr sig om att betala sin licens är för mig en gåta, kan det vara så att dess innerst inne tycker att de är så mycket bättre än alla andra bara för att dom är kända, och därigenom kan göra lite som dom vill. I alla fall så börjar den misstanken formas i mitt huvud.


Skall vi behålla ett public service företag inom tv-branschen så är det ju nödvändigt att alla betalar sin licens, jag för min del anser att vi skall bevara public service och inte låta all media vara i vinstintressenas ramar.

Bloggtoppen.se


Kommentarer
Postat av: JonteA

Inget konstigt alls. För mig är det ett politiskt ställningstagande, nyheter och reportage är alldeles för ofta vinklade på SVT. Varför ska jag betala för
propaganda för en politisk syn jag inte delar?

2008-05-02 @ 18:33:40
Postat av: Oberoende...

Så länge SVT sänder hyllningsprogram till Fidel Castro och hans gelikar med jämna mellanrum förstår jag inte hur någon på fullt allvar kan hävda att vi har oberoende public service-TV. Var och en får väl dra sina slutsatser om hur man blir av med eländet på bästa sätt.

2008-05-02 @ 19:30:50
Postat av: Anonym

"Men varför dom som nu har det relativt bra i livet inte bryr sig om att betala sin licens är för mig en gåta, kan det vara så att dess innerst inne tycker att de är så mycket bättre än alla andra bara för att dom är kända, och därigenom kan göra lite som dom vill. I alla fall så börjar den misstanken formas i mitt huvud."

Kan ju kanske vara så att de som "har det relativt bra i livet" är de som även har ett eget driv, egna åaikter m.m och därför gör medvetna val..?

Må gott!

2008-05-02 @ 23:24:52
Postat av: mick

Varför ska jag behöva flytta utomlands för att välja vilka kanaler jag ska se - men framförallt betala för?! Public service kommer från en tid då inte alla hade tillgång till en tv och är därför föråldrat.

Ungefär som att alla ska betala till staten för att få en morgontidning i brevlådan - trots att du bara läser "Metro" eller "City" varje morgon

2008-05-02 @ 23:31:41
Postat av: Peter

Varför ska man betala för något man inte ser på - bara för att man råkar äga en TV? I och med övergången till digital-TV så skulle SVT enkelt kunnat införa abonnemang för SVT, som vilken betalkanal som helst. Men troligtvis vet de att de kommer att tappa alldeles för mycket intäkter för att det ska kunna genomföra det.

Och alternativet att lägga det på skatten funkar inte heller - för då kommer för många personer i stackars Kiruna att bli av med jobbet...

Jag betalar ingen TV-licens, och det är en ren principsak. Men å andra sidan ser jag heller aldrig på SVT.

2008-05-03 @ 11:39:43
Postat av: Susanne

För att behålla public service så är det inte alls nödvändigt att alla betalar tv-licens. Det skulle gå bra att ta ut denna avgift via skattsedeln precis som allt annat i samhället.
Om alla slutade betala tv-licens så skulle nog detta skett för länge sedan.
Dagens tv-licens-lag är helt föråldrad och helt sjuk. Lagen är dessutom helt tandlös. Kan du lagen så kan du aldrig åka dit och bli straffad.

2008-05-04 @ 00:18:09
Postat av: Grey

För mig som vanlig löntagare är 500 kr i TV-licens mitt i månaden mycket pengar som jag hellre lägger på något annat. Att dessa "TV-stjärnor" som har 50 lök eller mer i månaden inte betalar ser jag som ett slag i ansiktet.

2008-05-06 @ 16:50:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0