Vårdstrejken

Sjuksköterskestrejken utvidgas idag och det ser ut som om det kommer att bli en lång och bitter konflikt. Som säkerligen kommer att utvidgas mer.


Jag förstår sjuksköterskornas krav och tycker väl att de är rimliga med tanke på det arbete de gör men tyvärr så tror jag inte vårdförbundet kommer att få igenom sina krav utan kommer att få ge sig.


Arbetsgivarsidan har redan satt hårt emot hårt bland annat genom att dra in alla semestrar under konflikten, vilket var ett nytt konfliktvapen. Jag kan förstå det då de är ansvariga för verksamheten men det kommer nog bara att ytterligare spä på motsättningarna.


Den fackliga solidariteten i den här konflikten är vad jag förstått inte den största eftersom det från andra fackförbund är hemskt tyst. Kanske beroende på den röriga fackliga situation som råder inom vården.


Som det är nu så finns inom vården separata fackföreningar för läkarna, sjuksköterskorna samt att undersköterskorna har sitt eget förbund låter inte som den absolut bästa situationen för facklig samordning där. Möjligt att det finns ännu flera fackförbund inom vårdpersonalen jag vet inte att det gör det inom vårdapparaten är ju helt klart.


Det kanske är dags att bilda ett enda vårdfack som organiserar alla sjukvårdspersonal då kan vi få en verklig samordning inom det fackliga arbetet inom vården.


Men ett problem med konflikter inom vården som vi aldrig kommer att bli av med är att i dessa konflikter så drabbas egentligen bara tredje man, arbetsgivaren kan nästan tjäna pengar på en konflikt i form av minskade löneutbetalningar. En vårdkonflikt kanske skulle bestå av att alla sjuksköterskor arbetade så mycket övertid som det bara gick då skulle det svida för arbetsgivarna

Bloggtoppen.se


Kommentarer
Postat av: Hanna

Hej och tack för ditt stöd.

Jag tror, och hoppas att slutbudet innebär en stor skillnad. Om inte är jag rädd för att framtiden för svensk sjukvård inte ser så bra ut.
Vem vill ge sig in i en profession med noll löneutveckling, ett enormt ansvar, arbetstider som enligt forskning är direkt skadligt för den enskilda individen, och en personalpolitik som ger budskapet att "du är utbytbar och ingenting värd"?
För att göra saken värre har du även en legitimation som kan ryka och då står du med studieskulder och inget yrke!

Vårdförbundet tar ansvar för nutiden OCH framtiden! Det är redan NU en realitet med brist på specialutbildade sjuksköterskor. Redan nu ställs det in operationen just pga bristen på spec-ssk. Var finns den ansvarstagande arbetsgivaren där??
Hur kommer det se ut om en stor grupp sjuksköterskor väljer att byta yrke eller flytta utomlands, samtidigt som antalet nya sköterskor minskar i procent. Vill du bli omhändertagen av en nyexad sjuksköterska när du kommer svårt sjuk till akutmottagningen?
Jag vill inte hamna i den situationen. Om det är riktigt illa har du en underläkare som inte vet vad han/hon gör och då måste du kunna förlita dig på att sjuksköterskan har erfarenhet och kunskap för att kunna föra DIN talan.

Oooh jag skulle kunna prata på i evigheter men nu känner jag nästan att bitterheten tar över. Dags att ta en paus. :)

Tack för mig!

2008-05-13 @ 10:54:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0