Ömsesidig respekt

Det är nu klarlagt att man får röka på sin egen balkong. Det slår tingsrätten i Falun fast i en dom. Fanns väl egentligen inget annat sätt som tingsrätten kunde döma på.


Men tingsrätten talar om rimlig omfattning vilket är lite luddigt och öppnar för olika former av tolkningar. Jag hoppas det reder ut sig under den kommande processen för jag har en känsla av att det inte slutar här.


Som boende i ett flerfamiljshus så får man stå ut mede en del ljud och även dofter från sina grannar det är någonting som hör till så länge det inte är orimligt.


Rökare däremot är en grupp som det är helt okej att jaga med blåslampa oavsett vad rökarna gör eller hur rökarna gör det. Detta gäller inte bara var och när det får rökas men det är ju det jag pratar om här inget annat nu.


Som rökare så tycker jag att man skall visa hänsyn mot de som inte röker exempelvis genom att blåsa iväg röken åt något håll så den inte stör andra människor, ja om det låter sig göras ibland så är det ju vinden som styr och den kan man inte göra något åt. Jag vet att det finns rökare som inte visar någon som helst hänsyn alls utan bolmar på precis var som helst och på vad som helst.


Man kan väl kanske gå lite åt sidan så att man i alla fall försöker att inte störa andra med sin rök. Så gör i alla fall jag.


Men som allt annat så gäller det ju i det här fallet att båda parter måste visa ömsesidig respekt och förståelse för den andras behov. Men tyvärr så är ofta inte fallet utan alla ser till sin egen lilla värld och alla som inte rättar in sig i deras mallar stör.


Ja jag vet jag borde sluta röka

Bloggtoppen.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0