Avliva sjuka gammalt inlägg

Detta blogginlägg är inte nyskrivet utan skrevs den 27 augusti 2007 men jag känner att jag vill återpublicera det här ändå


Läser idag om förslaget i Stockholms läns landsting om att avgiftsbelägga en del handikapp hjälpmedel som rullatorer, rullstolar och liknande hjälpmedel. Det är klart att dessa måste avgiftsbeläggas eftersom det är ett så stort nöje för dessa handikappade att behöva sitta i rullstol eller gå med rullator. Återigen ser vi ett klart exempel på vad alliansen menar med sin politik. Ta från de svaga och ge till de starka.


Det mest skrämmande är att ingen inom alliansen ens verkar ägna en tanke på att dessa hjälpmedel är för många äldre och handikappade en livsnödvändighet för att överhuvudtaget kunna leva ett något sånär drägligt vanligt liv. Vi måste väl i rimlighetens namn kunna se till att de handikappade klarar sig människovärdigt. Birgitta Rydberg(Fp) anser att man ständigt måste prova var gränserna skall gå för vilka hjälpmedel som samhället skall stå för, svaret på det är enkelt enligt min mening, samhället skall stå för dom hjälpmedel som ger gamla och handikappade ett drägligt liv.


Varför denna besparing är så viktig för alliansen kan man fråga sig? Filippa Reinfeldt säger att det är en svår gränsdragning för det offentliga åtagandet och vad den enskilde då skall stå för. Ja det är kanske en svår gränsdragning, det kan jag till viss del hålla med om men varför skall då det offentliga subventionera städhjälp åt dom med riktigt goda inkomster, kan jag absolut inte förstå. Eller varför dom med bra inkomster skall få uppskov med reavinstskatten så att dom kan bli ännu lite rikare. Dom totala uppskjutna reavinstskatterna för bostadsförsäljningar ligger i storleksordningen 200 miljarder kronor som ligger ute i räntefri kredit från staten till dom redan välbesuttna. Om bara en procent av dom pengarna kom in till staten för fördelning till landstingen i Sverige så skulle det bli en enorm mängd rullatorer för dom pengarna .


Men klart med tanke på alliansens tidigare förslag om a-kassan, maxtider för sjukskrivning bland annat så bjuder jag alliansen helt gratis på förslaget i rubriken, snällt va


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0