Bra jobbat

Ledarsidan i DN tar idag upp ett mycket intressant ämne som det finns lika många åsikter om som det finns läsare .


Justitiekanslern har ju som bekant kritiserar Karlbergssolans rektor för att ha stoppat Nationaldemokraternas flygbladsutdelning och för det får justitiekanslern både ris och ros.


Kritiken mot rektorn grundar sig ju på att han plockat ut en åsikt som han förbjudit på sin skola att presenteras inte att han förbjudit åsikten utan just särbehandlingen. Att särbehandla en åsikt är fel eftersom vi lever i en demokrati och skall så fortsätta göra. Att börja förbjuda enskilda åsikter är inte bra alls.


Kanske skall passa på att jag talar om åsikter här och inget annat. Uppmaningar till att bruka våld är inte en åsikt enligt mitt tycke så sådant kan en rektor stoppa.


Oavsett vad man tycker om en åsikt så känns det fel att säga som en del har uttryckt det " för att skydda demokratin måste vi förbjuda den här åsikten", Förbjuda en åsikt för att skydda demokratin, är inte det ett sådant resonemang som alla diktatorer har använt i början för att försvara sitt agerande. Vi avskaffar demokratin för att försvara den.

Skulle vi här i Sverige slå in på en sådan väg så närmar vi oss diktaturen med stora steg. Inte så att den kommer över en natt men sakta men säkert kommer den.


Åsikter är som färger om vi börjar med att förbjuda exempelvis blågrön-röd nyans, vilken förbjuder vi sedan, till slut så har vi förbjudit alla färger utom en och då blir världen enormt tråkig.


Fortsätt att propagera för era åsikter för även om jag inte håller med er så skall jag kämpa för er rätt att säga det.


Jag anser som ni säkert sätt att jag tycker kritiken mot skolans rektor var befogad och det hade jag tyckt oavsett vilka han stängt ute på det sättet. Nej fortsätt att kämpa för demokratin JK så att den kan fortleva och utvecklas utan risk för diktatoriska inslag


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0