Engla

Jag läser ytterligare en artikel om fallet Engla och den här gången så känner jag att jag måste kontrollera datumet för det låter nästan som ett aprilskämt av sämre sort. Men tyvärr är det nog sant men jag hoppas att det är en missuppfattning någonstans.


Ingen kan förneka att det som Engla råkade ut för var så hemskt så man inte ens vill tänka tanken fullt ut. Ingen skall behöva råka ut för det hemska, vedervärdiga öde som hon fick gå till mötes. Tanken är nästan för stor för at kunna ta in hur hon kände under sina sista stunder i livet.


Fallet utvecklades ju som alla vet ganska snart till en massmedia händelse av stora mått och jag kan förstå varför, alla sluka de ju allt som skrevs om fallet och hoppades. För visst hoppades man och skapade olika teorier om vad som kunde ha hänt men utgångspunkten var ändå att Engla skulle återfinnas i livet någonstans.


Och jag kan inte för mitt liv förstå hur Englas familj kan klara av att hantera den enorma sorg och vrede som måste infinna sig.


Men nu har familjen framfört en förfrågan om att få begravningen tv-sänd, varför jag bara frågar varför. Jag förstår att begravningsceremonin i kyrkan är öppen så att alla som kände Engla även bara flyktigt kan deltaga, vilket i praktiken borde innebära större delen av Stjärnsunds innevånare. Men att be att få den utsänd på tv.

Vi hanterar ju alla sorg på olika vis och det är bara naturligt eftersom vi alla människor är olika, men det här var nog det mest udda sätt att hantera sin sorg jag har hört talas om.


Jag förnekar inte på minsta vis den sorg som Englas familj känner men samtidigt nu så börjar en del tankar komma in i mitt huvud som inte borde ens ha fått en chans att börja gro i denna sorgliga affär.


Funderingen som kommer krypande och mer och mer pockare på min uppmärksamhet är om nog inte Englas familj faktiskt börjar tänka med plånboken. För jag kan tänka mig vilka enorma försäljningssiffror som en eventuell bok om Engla skulle få. Speciellt om det har blivit tillräckligt mycket kollektiv sorg frammanad. Vi har ju sett liknande förr vid andra stora katastrofala händelser att enskilda individer har använt sin sorg för att tjäna storkovan.


Jag säger inte att det är så Englas familj tänker men misstanken finns. Jag hoppas vid alla makter att jag har fel och att tiden visar att jag hade fel.


Låt nu stackars Engla vila i frid sörjd och saknad av dom som älskade henne

Bloggtoppen.se


Kommentarer
Postat av: Snurre

Ni är inne på något...hoppas verkligen att vi (två) har FEL!

2008-04-28 @ 23:02:36
Postat av: Hovnarren

Jag har funderat i den samma banor som Du, Lasse B.

Kanske rör det sig inte så mycket om plånboken, snarare om möjligheten för att exponera sig.
Göra en sorts varumärke av ett mördat barn, framstå i rollen som Sveriges mest sörjande familj med den i särklass mest perfekta begravningsakt?

Kanske egentligen i syfte att läka såren på familjens eget sätt; de lär ju ha en sorts retreatanläggning/kursegendom vid namn Fridhem.
Fast jag förstår att sorgen är djup och att den aldrig kommer att gå över, så bör familjen ändå besinna sig.
Varje dag dör människor i trafikolyckor, ofta orsakade av vårdslösa forare och/eller rattfyllerister - detta är också meningslöst dödande.

Det skulle väl aldrig komma på tal att direktsända en begravning av ett offer för en rattfyllerist i SVT, om än en rattfyllerist är att jämföra med Englas mördare - någon, som är instinktstyrd och inte bryr sig ett dugg om sitt offer.

Självklart skall SVT avstyra detta; Engla bör jordfästas i kretsen av de närmaste, utan mediabevakning.
Så hedrar man en liten flicka på ett värdigt sätt, allt annat är vidrigt.

2008-04-29 @ 01:00:11
URL: http://hovnarren.blogg.se
Postat av: LasseB

Jag kan bara hålla med dig Hovnaren och Snurre det hoppas jag med väldigt mycket

2008-04-29 @ 01:28:45
Postat av: neurotica

OM de tänker så så tror jag det är ett beroende som människor som får mycket medlidande av okända/mediauppmärksamhet vid tragedier kan utveckla.Uppmärksamheten och stödet från okända kanske lindrat smärtan för dem en smula och nu blir en direktsänd begravning ett sätt för dem att skjuta på den dag när allmänheten tappar intresset.Bara en fundering.

2008-04-29 @ 01:38:52
Postat av: Håkan

Nu när SVT kommer att direktsända begravningen så är det inte utan att jag undrar om det kommer att spela några "hits" från Psalmtoppen...

2008-04-30 @ 14:00:53
URL: http://hakansunar.wordpress.com
Postat av: Anonym

Ni som funderar i dessa banor kan nog inte inte vara riktigt kloka..tror ni verkligen på fullt
allvar att Englas familj skulle göra en sådan sak.
Tjäna pengar på sin dotters död.Det var familjens
beslut att sända begravningen i Svt..låt dom få göra
det.Lasse.B du skriver att den som förtjänar en spark får den..det är istället du som skulle ha en spark. Du Håkan..ha..ha..väldigt lustigt med hits från Psalmtoppen..

2008-05-14 @ 00:27:04
Postat av: LasseB

Nej du anonyme vän jag tror inte längre. Du kanske helt har missat den fond som startat för att samla in pengar till englas minne var syfte är att stödja just englas mamma med sin verksamhet nu.

Sen är det ju så att alla hanterar sin sorg olika. Men det har tyvär blivit alltför vanligt i Sverige att folk slår mynt av tragedierna, se bara på vad som hände efter tsunamin

2008-05-14 @ 01:05:19
Postat av: Chock

Hej!
Läste Ditt inlägg och jag förstår vad Du menar. Jag har i sig ingen rätt att uttala mig i frågan, då jag inte känner englas familj - men är det inte så att familjen är i chock fortfarande - de kan omöjligt ha landat. Om det hade gått ett år tills begravningen blev av - är det inte alls säkert att de skulle ha valt att ha med TV.

2008-05-16 @ 23:06:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0