Essingeleden

DN skriver i sin ledare idag mycket positivt om införande av trängselskatt på Essingeleden som en nödlösning på Stockholms trafikinfarkt. Jag undrar om bara för att det blir trängselskatt går bilarna upp i rök då.


Om inte jag tar fel så är idag närmaste alternativa bro för att ta sig över Mälaren belägen i Strängnäs. Så att i stället leda om trafiken via Strängnäs på det sättet skulle vara bra för miljön, nej inte i mina öron i alla fall, blir ju bara en avgift för att ta sig från södra sidan till norra, utan någon som helst mening.


Jag kan inte nu komma på någon vettig lösning som går snabbt och raskt att få fram, enda alternativ som fungerar är ytterligare en bro över mälaren någonstans, allt annat tror jag bara ökar på skillnaderna mellan norra och södra delarna och det är väl inte meningen att vi skall dela Stockholms län på mitten. För vi måste ju inse att
Trafikproblemen i Stockholm beror på just det som Stockholm är känt för, vatten och inte lite vatten heller. Vilket ger problemen att köra en sträcka som fågelvägen är kanske 1,5 mil kan innebära på grund av de rent geografiska förutsättningarna en körsträcka på kanske upp till 10 mil. Vi kanske behöver bygga broar även på andra ställen för att minska trycket på Essingeleden och minska körsträckorna, miljön skulle i alla fall inte må dåligt av det.


Kanske som en akutåtgärd man kunde höra med militären och om inte ingenjörstrupperna kunde slå en pontonbro som stöd någon stans då får vi ju bort en liten del av trycket på Essingeleden men inte allt. Men som riktig panikåtgärd så borde det kunna fungera


Jag tror inte vi kan lösa vare sig miljöproblemen eller framkomlighetsproblemen bara med piskan det behövs morot också, kanske nolltaxa i kollektivtrafiken också skulle plats in bland de akuta åtgärderna


På lång sikt så måste alla partier och miljöorganisationer sätta sig ner och gemensamt arbeta fram en lösning som är realistisk och inte bygger på fromma förhoppningar utan på långsiktigt tänkande. En sådan överenskommelse är viktig för att Stockholm skall kunna utvecklas på båda sidor om mälaren
Bloggtoppen.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0