Trafikböter till oskyldiga

Jag läser i dag i Europaposten att det skall bli svårare att slippa trafikböter man dragit på sig utomlands. Artikeln finn även på nätet.


Det skall gå till så att böterna skickas hem till den registrerade ägaren för betalning. Kan ju vara så att man inte skall klara sig undan men jag får en massa frågor som dansar runt i mitt huvud.


Hur skall ett sådant informationsutbyte gå till rent praktiskt.


Vad händer om bilägaren förnekar skälet till böterna.


Vilken bevisning skall ligga till grund för ett sådant beslut


Sen kommer den viktigaste invändningen mot detta. I Sverige så är det ju föraren och ingen annan som ansvarar för dylika böter, enda sorts bot som ägaren är ansvarig för i Sverige är ju som vi alla vet felparkering.


Här kommer alltså ett system som totalt åsidosätter svenskt rättstänkande i allra högsta grad. I Sverige är det ju föraren som skall bötfällas och görs också efter en identifikation från polisen. Kan ingen sådan identifikation göras så skickas inga böter ut. Ett i mitt tycke bra och rättvist system som vi skall vara rädda om.


Nu blir det ju så att alla som äger en bil någonstans riskerar att få trafikböter hem i brevlådan trots att de är oskyldiga. De enda som blir glada över ett sådant här system är de notoriska trafikbrottslingarna som nu då snabbt och raskt kommer att skaffa sig falska skyltar från ett annat Eu land för att kunna lasta över sina synder på någon annan.


Jag är normalt sett positivt inställd till Eu men ett sådant här förslag måste jag väl ändå säga är över alla former av normal anständighet.


För nästa steg blir ju om detta införs att det här i Sverige relativt snart även här blir bilägarens ansvar för det någon annan gjort. Ett sådant system betackar jag mig för


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0