1a Maj reflektioner

I dag har det talats från många talarstolar runt om i Sverige mest har socialdemokraterna talt eftersom det är 1a Maj. Man vad har sagts, har det pratas något om visioner eller ideologi, inte mycket efter vad jag kan se efter att ha gått igenom en den rapportering som jag har hittat.


Verkar som det i huvudsak har handlat om att tala om att regeringen gör fel vilket vi redan visste så det var ju inget nytt. Dock har det varit lite tunt med förslag.


Mona Sahlin hade nog en duktig slogan skrivare för mycket av hennes slogans låter som det var en sämre reklambyrå som kommit upp med den.


Bland annat så låter ju " att 80 procent av befolkningen skall få 80 procent i a-kassa" riktigt klatschigt med matchande siffror men det räcker nu inte bara med ord det gäller att leverera efter en valseger också.


En annan som lät bra var" Frihet kräver rättvisa" mycket bra kort och slagkraftig men för i alla fall mina associationer åt fel håll kanske.


Varför ägna sig åt slogans när man har alltid i världen att utveckla resonemangen, jag tror ingen skulle säga att Mona Sahlin talade för länge på 1a Maj.


Sen kom förslaget om kompetensförsäkring, där får jag säkert anledning att återkomma så fort som jag lyckats förstå vad hon menar och hur det är tänkt att genomföras.


I Stockholm så talade Carin Jämtin och även där verkar det ha varit fina ord mest, även om hennes mål om fria och jämlika människor i världens bästa huvudstad är något jag kan ställa upp på.


Thomas Östros la av en riktig bredsida i Sundbyberg om de borgerliga småpartierna och att de inte gick att känna igen och där måste jag ge honom rätt. För vad har hänt med de tre mindre borgerliga partierna var är deras hjärtefrågor sen många år de verkar ha drunknat i någon form av makthunger.


Wanja Lundby Wedin lyckades tydligen få in nästan det mesta i sitt tal ja förutom då att stödja de strejkande sjuksköterskorna vilket hon som LOs ordförande kanske borde ha gjort.


Och från vänsterpartiet har jag inte hittat mycket faktiskt. Det enda som jag där hittat som är värt en kommentar är väl det att sjusköterskeförbundets ordförande talade vid deras möte i kungsträdgården vilket var lite skoj eftersom det mig veterligt hittills är den enda form av riktigt stöd som sjuksköterskorna erhållit.


Att det finns stora skillnader mellan vänsterpartiet och Socialdemokraterna är något som många kommentatorer tar upp, ja men det är väl självklart att det är så, det är ju 2 olika partier och om dessa tyckte exakt likadant så vore det väl bra fånigt med 2 partier.


Jo sen så är det tydligen så att kritik av vårdval Stockholm väcker anstöt ja i alla fall på SVD:s ledarredaktion, och jag tycker inte det var dåligt omdöme av sjuksköterskeförbundets ordförande att tala på vänsterpartiets möte för som ordförande för en opolitisk organisation så är det hennes skyldighet att föra ut organisationens budskap där hon kan och får



Bloggtoppen.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0