Engla Show

Cecilia Wikström (fp) kritiserar i starka ordalag SVT:s beslut att sända Englas begravning och ifråga sätter vilka etiska principer som fått råda, och jag kan inte göra annat än att hålla med henne eftersom det nu håller på att bli mera show än eftertanke av det hela


En begravning skall vara till för att de som är närmast sörjande skall kunna få ta farväl på ett värdigt och stillsamt sätt, något som är i praktiken obefintligt om begravningen skall sändas ut i TV.


Ja visst den sänds efter det att Englas mamma bett om det, men i vilket sinnestillstånd befinner hon sig. Chock, vanmakt, uppgivenhet är väl bara en del av de känslor som nu far runt i hennes huvud kan jag tro, i ett sådant läge måste någon våga sätta ner foten och säga tänk efter ett tag.


Att inte SVT har tagit sitt ansvar och gjort just det är för mig skrämmande eftersom att vara medkännande också ingår i public service uppdraget inte bara jakten på tittar siffror. Jag undrar vem som kommer att sätta sig ner och titta på begravningen när den sänds.


Om jag på något sätt hade känt eller haft någon form av relation till Engla eller hennes familj så hade jag gått på begravningen och där visat mitt deltagande inte sittande i tv-soffan gloende som om det gällde vilket evenemang som helst.


Begravningen är och bör förbli en sak för de som stod närmast Engla, hennes familj och dom boende i stjärnsund inga andra.


Vad skälen till att de vill sända begravningen på tv är kan man bara fråga sig, officiellt heter det att det är för att tacka för allt stöd. Jag undrar jag.


När kommer boken om Englas liv, när kommer begravningen att släppas på DVD.


När kommer spelfilmen om Engla borde kunna bli en succe Kan tänka mig att rollerna skulle kunna spelas av följande Englas Mamma spelas av Helen Hunt, spaningsledaren kan spelas av John Litglow, och den äldre snart pensionerade polisen som omedelbart vill leta efter en brottsling av Clint Eastwood. Ja sen får vi ju inte glömma förståss Robert Englund som skulle göra en fantastisk tolkning i rollen som Anders Eklund.


Jag hoppas att detta inte blir sanning eller att det förvandlas till ett spektakel där Sveriges kändiselit gråter i kapp bakom kronprinsessan Victoria och Mona Sahlin bara för att visa sitt deltagande. Vi får väl se när eller rättare sagt om den sänts då har vi svaren.


Bloggtoppen.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0