Englas begravning

Detta med Englas tv sända begravning har debatterats frisk i ett otal bloggar och tydligen artiklar också.


Läser idag i Expressen ett inlägg av Siwert Öholm där han med några tankevurpor som är så kraftiga att det för tankarna till Orwells bok 1984 och beskrivningen av dubbeltänk för att tänka rätt.


Det som han presterar är inget annat än rent och skärt dubbeltänkt när han försvarar SvTs beslut att sända Englas begravning genom att det skulle ingå i public service uppdraget. Vilka skäl som kan ligga bakom herr Öholms resonemang är svåra att förstå. Men det är klart han får ju se ytterligare ett program som sänds från en kyrka i Sverige och det måste väl kännas bra i hans kristna själ.


Herr Öholm har ju under lång tid varit kristenhetens främsta förespråkare i Sveriges television och inte kanske gjort sig känd som den mest opartiska debattör som finns.


Vilket allmänintresse finns det kvar som gör att Englas begravning är ett allmänintresse, det har visats medkänsla med mängder av olika kampanjer som tänd ett ljus för Engla samt i oräkneliga bloggar så har medkänslan med Engla och hennes familj uttryckts.


Tv-sändningen skall inte bli något tv-program skriver han, vänta lite nu är inte allt som SVT sänder program av en eller annan typ. Hur menar han.


Det skall inte bli någon kändisföreställning, nej det får jag sannerligen hoppas att det inte blir för jag blir riktigt illamående när diverse kändisar av olika status uppenbara sig på en begravning och gråter krokodiltårar bara för att det ser bra ut. Det tror jag när jag ser det.


Jag kan ana att ett av skälen som Herr Öholm och även den kristna högern ser för att sända Englas begravning är att de senare lättare kan få genomslag för sin propaganda för hårdare tag och andra åtgärder som de så gärna vill införa.


Jag hoppas att vi alla kan enas om att Englas tragiska öde inte får utnyttjas av någon för att ta billiga politiska poäng för det vore verkligen ett övergrepp


Och i stället för att titta ¨på englas begravning och gama er över den leta upp något barn i er närhet den dagen och gör något tillsammans för det kan vara ett sätt att hedra Engla på det med att visa att vi bryr oss om varandra
Bloggtoppen.se


Kommentarer
Postat av: Jossan

Jag tycker att det är fel att tv-sända begravningen. De lär väl kunna få slippa undan sådana saker ett litet tag i alla fall? Englas familj alltså. Jag förstår väl om pressen och så kommer att vara där, men jag tycker synd om hennes familj som konstant ska utsättas för media. De måste väl kunna låta dem vila någon gång också? Låt dem begrava Engla i fred.

2008-05-01 @ 15:52:25
URL: http://thjossan.blogg.se
Postat av: Termo

Det är ju morsan som bett om en tv-begravning.Man kan undra varför men dom tänker kanske ge ut den på dvd?Nu är bara frågan hur länge det dröjer innan boken kommer.

2008-05-02 @ 01:26:41
URL: http://termopyle.blogg.se
Postat av: annebelle

Jag har en kristen själ jag också, men jag tycker inte som Sievert att begravningen bör sändas i TV. SVD's Sanna Rayman skrev en bra ledare i dag om detta.

2008-05-04 @ 17:53:59
URL: http://annebelle.blogg.se
Postat av: Bitte Assarni

Jag håller helt med. det är fullkomligt vedervärdigt att sända detta i TV. Men däremot tror jag inte du ska dra förhastade slutsatser om det du kallar den kristna högern. Det finns, såvitt jag vet, gott om kristna - både till vänster och till höger (själv har jag hjärtat på rätt ställe, dvs till vänster!) - som delar dina åsikter fullt och fast i denna fråga. Öholm kan inte anses vara en representant för någon generell "högerkristen" åsikt här.

2008-05-09 @ 18:30:10
Postat av: Bitte Assarmo

Hmm... Fingrarna slant lite på tangentbordet när jag skulle skriva mitt namn... Slarvigt!

2008-05-09 @ 18:31:05
Postat av: Benmangel

Nu släpps hela kalaset på DVD också: http://boyahed.com/?507-SVT_slapper_Englas_begravning_pa_DVD


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0