Jämlikhet skall vi ha

Nu är det klart Feministiskt initiativ skall ställa upp i Europavalet och i riksdagsvalet vilket bevisar att dom är ett politiskt parti och inte en folkrörelse.


Maria Abrahamsson har idag en mycket bra ledare i SVD om just feminism och jämlikhet som jag tycker att alla borde läsa och begrunda.


Det hon inte säger är att ordet feminist idag börjar kännas lite unket, det är till och med så illa att många som står för jämlikhet i samhället tar avstånd ifrån den feminism som idag gäller eftersom den inte står för jämlikhet utan bara vill ersätta det dom kallar patriarkatet med ett matriarkat. Vi skall inte ha nåt av dom för inget passar in i ett jämlikt samhälle.


Mitt intryck av den moderna feminismen är en rörelse som nu mer inte längre slåss för jämlikhet mellan könen och för kvinnors rätt över hela världen. Jag saknar fortfarande Fis protester mot att våldtagna kvinnor i Saudiarabien kan dömas till piskstraff eller var är ni när kvinnor i Sverige riskerar att utvisas till hedersvåld och en nästan säker död.


Ni feminister är väl fullt upptagna med att kämpa för att komma in i börsbolagens styrelser på det ena eller andra sättet för att bry er om dom kvinnorna.


Den feministiska rörelsen i Sverige framstår mer eller mindre som totalt manshatande dom enda män som i nåder kan accepteras är dom som kan läggas in under beteckningen HBT där är ett av feminismens problem varför skall HBT frågorna röras i samma gryta som kvinnofrågorna? Ja HBT frågorna är viktiga mycket viktiga till och med men inte i kvinnokampen det bli lite fel där. Jag kommer att återvända till HBT frågorna i andra bloggar där de passar bättre.


Jag har mycket svårt att kunna glömma Tina Rosenbergs uttalande om att en kvinna som har sex med en man är en könsförädare, hur kan man säga något sådant egentligen. Jag förstår det fortfarande inte trots att det gått ett par år nu.


Vi skall ha jämlikhet mellan könen, det innebär i min värld att man bedöms efter det som finns mellan öronen och inte efter vad som finns eller inte finns mellan benen.


Vi skall bygga upp ett samhälle där alla är lika mycket värda och behandlas lika oavsett kön, etnicitet eller sexuell läggning det är det jag står för.


Men kalla mig inte feminist för det skulle jag ta som en förolämpning.


Bloggtoppen.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0