Manlig kultur

Jonas Doll skriver i dag en tankvärd debattartikel på Aftonbladet om våld och manlighetskultur att tystnaden gör våldet möjligt.


Där kan jag bara hålla med. Jag log stort åt hans återgivning av samtalet tjejen han träffade som skulle läsa genusvetenskap. Det är precis där problemet ligger vi män, då menar jag riktiga män inte kräk som slår eller våldtar vi får inte vara med i diskussionen vi är förvisade för tid och evighet till utvisningsbåset så fort sådant här skall diskuteras.


Vi måste diskutera vad som är en manlig kultur det är det som är kärnan i problemet. Exakt vad som är en manlig kultur är svårt att säga men det är betydligt lättare att säga vad som inte är manlig kultur.


Det är inte manligt att våldta någon, det är inte manligt att ta till våld för att hävda sin ställning i hemmet, det är inte manligt att se ned på någon annan människa. Det är inte manligt att kalla en kvinna hora. Sådana saker hör hemma i en kräkkultur.


Inga riktiga män våldtar det är kräk som gör det.


Som jag sa vad som är manligt är svårt att säga för alla men jag vet i alla fall vad jag ser som manligt, att stå för sitt ord, att respektera andra, det är sådant som gör en man, men det är inte hela hemligheten, en riktig man måste också kunna erkänna att han gråter när Bambis mamma dör,


Jag hoppas det framgår vad jag försöker säga låt oss män göra vissa manliga saker som leka med modelljärnvägar dricka öl och se på fotboll bara för att ta några exempel så kommer vi successivt att kunna skapa en positiv manlig kultur vilket alla har glädje av




Bloggtoppen.se

Kommentarer
Postat av: mingla

Får du betalt för att blogga? Håller på med ett skolarbete så det vore snällt om du ville svara :)

2008-05-08 @ 16:41:53
URL: http://heymingla.blogg.se
Postat av: Soha

Hoppas du får en trevlig dag :)

2008-05-08 @ 16:44:12
Postat av: Sanoj

Du skriver "jag vet i alla fall vad jag ser som manligt, att stå för sitt ord, att respektera andra". Det är väl inte några specifikt manliga egenskaper? Så du menar att kvinnor inte står för sina ord (dvs ljuger) och inte respekterar andra? Mycket konstiga åsikter min herre har...

2008-05-08 @ 23:46:31
Postat av: LasseB

Sanoj om du läste hela så ser du att det är exempel och inte hela sanningen, och var pratar jag om att kvinnor inte har den egenskapen??

Men det är klart vill man missförstå så gör man

2008-05-08 @ 23:59:31
Postat av: Li, 40

Tack LasseB! Det var bra skrivet. Verkligen enligt min åsikt om vad som inte är manligt. Hoppas många läser detta!
För övrigt hoppas jag att fler i världen vågar bryta tystnaden och polisanmäla, som t ex vännerna i Österrike, som visste att ett barn blev utsatt för incest. Jag undrar om polisen där är corrupt eller om de var så rädda för Josef Fritzl.
Det kräket påstår att han räddat Kerstin och de andra barnen fast han låst in Kersin i 19 år sedan födseln och Stefan i 18 år. Hela deras barndom förstörd. Och Josef vänder sig till media förmodligen för att få ett lägre straff. Han har TV på häktet!! Det är en trovärdig förklaring men mamman utsatte honom inte för incest, han kunde behärska sin besatthet av henne, som han sa enligt AB. Men en granne sa att hon slog honom. Österrike borde omedelbart förbjuda barnaga om det här auktoritära beteendet ska sluta.
Och socialen borde ju ta reda på vem pappan är innan de adopterar bort barn och träffa båda föräldrarna på adoptionsbyrån.
Nu kan barnen inte gå ut bl a på grund av att media väntar utanför sjukhuset. De är instängda på ett nytt ställe. Varför inte keps och solglasögon? Och ett par väktare. De har ju extrem D-vitamin brist. Ja, vi får se vad som händer. Jag hoppas de har fått ett fönster med persienn i alla fall. Den lilla femåringen var ju så glad och nyfiken av bilresan.
Tack för ordet!

2008-05-09 @ 00:35:33
Postat av: Sofia

Så problemet ligger i att kvinnliga feminister inte LÅTER män ta sitt ansvar? Nja du hörrudu, det där får du nog ta och tänka om.

2008-05-09 @ 07:57:45
Postat av: Man

Om du vill hitta något nytt att blogga om eller skriva en debattartikel om kan jag varmt rekommendera paralellen mellan de här övergreppen och de övergrepp som på samma sätt begås mot småföretagare av Motorcykelgäng i hela landet. Minst lika vanligt som våldtäkter och och samma skruvade "manlighet".

2008-05-13 @ 17:21:43
Postat av: Samanta

Det är aldrig någon som försökt hindra män att se på fotboll å dricka öl. Att dricka öl o se fotboll är heller inget som har bidragit till att skapa en positiv manlig kultur. Tvärtom frodas aggressiviteten ofta i dessa manlighetskretsar. En positiv manlig kultur skapas när män vågar stå på egna ben, fri från grabbgänget o övrig manlig herrklubb- och gängkultur. Att frigöra sig från en trång könsidentitet innebär att man måste tänka själv och skaffa sig egna åsikter och sådant upplevs alltid som farligt.

2008-05-18 @ 12:58:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0