Risk för hysteri

Färentunaskolan på Ekerö går nu ut med ett mejl där dom uppmanar föräldrar att inte låta sina barn gå ensamma till skolan. Detta efter att någon försökt locka in flickor i en bil.


Det är bra att skolan reagerar och varnar inte snack om den saken, men vi måste nu vara försiktiga så att vi inte bygger upp en masshysteri där vi skriker varg så ofta att ingen lyssnar när vargen kommer.


Just nu är det flickor som varnas speciellt, ibland är det pojkar varför inte rent allmänt se till att alla barn vet vilka risker som finns både pojkar och flickor.


Någonting som har slagit mig är att det i dom allra flesta sådana här fall talas om en röd bil, jag kan påminna mig en mängs olika fall där en röd bil ingått i signalementet, varför röda bilar. Mig veterligt så är det bara i ett fall som förövaren faktiskt har haft en röd bil och det är Anders Eklund när han mördade Engla.


Jag tror att det på något sätt har letat sig in i folks undermedvetna att röda bilar är det som gäller i sådana här fall. Jag tror att den här typen av brottslingar kan köra precis vilken bil som helst i vilken färg som helst. Och eftersom det finns i folks undermedvetna så blir det en felaktig reaktion så fort dom ser en röd bil i närheten av en skola.


Jag vill inte på något sätt förringa risken som finns för att bli utsatt för övergrepp men vi måste hålla lite sans och vett i det vi säger, vi skall informera inte skrämma barnen till att förstå vad som är rätt och fel

Bloggtoppen.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0