Rödeby dagenefter funderingar

Det har skrivits spaltkilometer om det som hände i Rödeby, och nu kommer reaktioner på domen mot pappan från många håll. .


Den pojkes mamma som blev skjuten och överlevde tycker att domen är ett hån.


Eleverna i Rödeby skola frågar sig hur man kan få mörda någon utan straff.


Och föräldrarna gör nu sitt bästa för att utmåla sina telningar som små änglar.


Att någonting gick fel det vet vi, fruktansvärt fel till och med men var det på natten vid familjens hus som det gick fel eller gick det fel långt tidigare.


Jag säger att det gick fel långt tidigare, år innan kulmen så hade det hela kunnat förhindras. De tonårspojkar som åkte till villan mitt i natten är inte oskyldiga små lamm, utan snarare seriebrottslingar som fått hålla på ostraffat alldeles för länge. Att ingen reagerat på dessa trakasserier är för mig en gåta, att polisen och socialtjänsten inte gjort något beror väl på den allmänna slapphet som båda dessa myndigheter besitter. Att ingen information från polisen lämnades till socialtjänsten är skrämmande eftersom vi pratar om ett gäng underåriga tonårspojkar här, samt att offret är som jag förstår saken lätt förståndshandikappad. Egentligen ett solklart fall att informera socialtjänsten om.


Men det som skrämmer mig mest är att det verkar som att dessa grova trakasserier och rena attacker har kunnat fortgå utan att någon enda av de vuxna Rödebyborna har sett någonting, eller har de inte velat se någonting. För jag har svårt att tro att gäng finniga pubertetsyngel kan skrämma en hel by till tystnad, kanske byn i missriktad välvilja velat skydda pojkarna, men vem har då skyddat familjen.


I den här historien med dödsskjutningen finns egentligen ingen förövare utan bara offer. Även om jag lägger största skulden på gänget av tonårspojkar som trakasserat och hotat. Jag undrar vad som hade hänt om inte pappan skjutit, vem hade då varit åtalad för mord?


Läser nu att pappan avsagt sig sin vapenlicens och det är bra att han gör det frivilligt, men jag är rädd för att familjen nu kommer att tvingas flytta för att få lugn och ro. Jag tror att trakasserierna kommer att återupptas så fort som media bevakningen av Rödeby försvunnit


Motiven till dessa trakasserier kan man bara gissa sig till, det kan vara allt från idiotiskt tonårsbus till ett försök att jaga bort familjen och framförallt deras förståndshandikappade som från byn, vem vet men det bör funderas på motiven.



Dagens nyheter


Aftonbladet


Svenska dagbladet




Bloggtoppen.se


Kommentarer
Postat av: Termo

Man kan undra var grabbens morsa var när han åkte omkring mitt i natten på fyllan och terrade andra människor.Hon kanske skulle öppnat käften då istället för att titta på tv.

2008-05-08 @ 16:54:13
URL: http://termopyle.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0