SL segregerar

Christer G Wennerholm SL:s moderate styrelseordförande säger i ett pressmeddelande "Vi vill locka ännu fler att resa miljövänligt. Genom rabatten hoppas vi attrahera ännu fler resenärer, samtidigt som vi kan upprätthålla en bättre standard på kollektivtrafiken än tidigare".


Detta beroende på att SL nu planerar att införa månadskort på prov i Södertälje och Norrtälje som man bara kan resa med inom kommunen. En jättebra ide jublar moderaterna i kör nu antar jag.


Men vänta lite nu vad är det som är så bra med det? Visst korten blir något billigare än vad ett fullvärdigt månadskort kostar det är sant men där stannar det positiva också. Om det går att sänka priset på månadskort på det sättet borde det väl gå att sänka det rakt av om man menar allvar med miljöpratet så att det blir flera som verkligen åker kollektivt.


Nej jag får en känsla av att här är en hel hundkyrkogård bakom resonemanget faktiskt en effekt av det här blir ju att människor kommer att röra sig mindre i Stockholms län med sådana här kort och det är väl inte något vidare bra eller, fast i en moderatstyrd hjärna kanske det är bra för då håller sig ju människor där de bor och då slipper ju de i rikare delar av Stockholms län få besök av människor från andra fattigare kommuner, en jättebra ide för den som gillar att segregera vårt samhälle alltså, gömt bakom luddiga miljöargument så ingen skall våga säga emot.


Månadskortet är ett av de viktigaste instrumenten som finns för att folk skall resa på ett mera miljövänligt sätt det är något alla är överens om. Att kollektivtrafikresande är bättre än bilåkande är bättre för miljön är alla eniga om.


För att mena allvar med miljöargumentet så bör kostnaden för månadskortet minst halveras vilket skulle öka kollektivtrafik åkandet drastiskt, det vore bra för miljön. Men allt prat om att miljön måste få kosta är bara en läpparnas bekännelse från många politiker för när det kommer till kritas så skiter de i miljön.


Jag säger nej till detta idiotiska system med segregerande taxor i kollektivtrafiken


Bloggtoppen.se


Kommentarer
Postat av: Jag

Och vad är det för fel med segregering?
Tänk dig att du för att kunna jobba åker varje dag (nja, 5 dar i veckan) meldin lan Västerhaninge och Bromma.
Tänk dig att du kan köpa ett månadskort för denna sträcka som kostar mindre än din rätt att åka till Vällingby (dit du inte har något ärende).

Vad är det för fel med det?

Vem skall betala för att du skall kunna åka runt dagarna i ända över hela taxezonen?

Lägg ner din idiotblogg och kryp tillbaka under den sten du hör hemma under.

Jag

2008-05-08 @ 14:12:48
Postat av: LasseB

Om man måste fråga vari felet med segregering ligger då är det illa.

Och i ditt exempel så krävs ett fullt månadskort eftersom Västehaningen och Bromma ligger i olika komuner.

Och uppenbarligen så tycker du att några former av fritidsdresor med kollektivtrafik inte skall få förekomma.

Din kommentar talar ganska mycket för sig själv

2008-05-08 @ 14:25:32
Postat av: Lasse2

Jaha, och jag antar att Lasse B tycker att en tågbiljett ska kosta lika mycket om man ska till Uppsala som om man ska till Kiruna? Och en flygbiljett till Singapore får inte vara dyrare än en till Oslo? Är det segregering att man bär sina egna kostnader????

2008-05-08 @ 18:33:57
Postat av: LasseB

Vem har pratat om tågbiljetter där det skillnad men med detta kort kan det bli så att om du har otur bara får åka med exempelvis pendeltåget åt ena hållet för åt andra är nästa station i en annan kommun.

Segregering kommer när människor blir instängda i sin egen kommun, verkar vara vanligt att blanda ihop begreppen för att kunna tycka detta är bra, jag kanske i stället för segregering skulle sagt aphartiedliknande system så att alla förstod vad jag menade.

2008-05-08 @ 18:42:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0