Tankar

Lotta Gröning skriver i dag en trevlig men tankeväckande liten krönika på Aftonbladet där hon saknar den kollektiva ilskan.


Jag kan bara hålla med henne i den frågan var är den, var är engagemanget för olika saker. Har vi kommit så långt i egoismens tecken att vi inte bryr oss längre om vårt samhälle eller om andra människor. Bryr vi oss bara om den egna plånboken?


Jag kommer att tänka på en händelse som inträffade för några månader sedan. Som vanligt hade jag åkt iväg till den stormarknad där jag just denna vecka valt att göra mina inköp, efter att ha gått runt i allsköns ro så hör jag plötsligt en röst som frågar försynt, " jo du som ser så snäll ut kan inte du hjälpa mig att ta ned burken från översta hyllan". Jag tittar ner och ser en liten tant på ungefär 1,55 vilken inte har en chans att nå översta hyllan, att hjälpa tanten tog mig ungefär 4 sekunder vilket inte är en så där enormt stor del av mitt liv.


När jag tagit ner syltburken åt tanten så tittar hon på mig och säger " å vad du är snäll, jag har stått här i tio minuter och försökt få någon som vill hjälpa mig" klart man hjälper till svarade jag och gick vidare med en känsla inombords över att ha gjort dagens goda gärning.


Men vänta lite nu tanten hade alltså stått i tio minuter och försökt påkalla hjälp i en välbesökt stormarknad för att få den lilla hjälp som hon behövde och som var så lätt att ge och ingen hade på den tiden ställt upp. Hur har det blivit så?


När vi kommit till det stadiet att vi inte ens kan hjälpa varandra lite granna i affärerna så hur skall vi då kunna ens tänka tanken på att hjälpa andra genom att engagera oss. Det är ju mer eller mindre viktigare för många hur det går i Sverige i fotbolls EM än vad som sker i politiken,


Vi har kommit så långt in egoismens töcken att vi inte längre kan förstå att vi måste hjälpas åt för att överleva, en kunskap som våra förfäder lärde sig redan på Hedenhös tid, varför skulle vi annars ha börjat bo i byar och inte i små ensliga hyddor i skogen.


Alla måste hjälpas åt för att vi skall få ett bra och varmare samhälle där det inte bara är plånboken eller materiella ting som står på agendan. Vi måste inse att kampen för ett rättvist samhälle där alla kan och skall vara med och bidra efter sin förmåga är den viktigaste vi har. Det är inte meningen att vissa skall behöva avstå från ett bra liv för att de som redan har ett bra liv skall få ett bättre.


Var med engagera dig säg vad du tycker och framför allt tänk inte bara med plånboken tänk med hjärtat ibland så blir det snart en betydligt skönare värld att leva i

Bloggtoppen.se


Kommentarer
Postat av: Helena

Ja man kan verkligen fundera över varför det har blivit på det här viset... har vi i som bor här i Sverige allt för länge tagit saker och ting för givna? Utgått från att det som gäller är att se till att man själv får mesta möjliga favörer. Och på så sätt urholkat ett samhälle som skulle bygga på solidaritet och att de som behöver stöd skulle kunna få det. Nej du har helt rätt i att vi behöver mindre fokus på plånboken. Jag har länkat till ditt inlägg. Hoppas det är OK för dig.

2008-05-01 @ 22:41:32
URL: http://gutta.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0