Arlandabanan

Jag måste säga att jag på ett sätt beundrar vår infrastrukturminster Åsa Torstensson för henne otroliga naivitet.


Att tro att det arbete som nu sker av A-banan för pröva tillgängligheten på spåren till Arlanda skulle resultera i att flera skulle välja att åka till Arlanda med Arlandaexpress är så otroligt naivt så det slår gnistor om det. Ingen kan slå i mig att dom självmant utan påtryckning skulle släppa in någon annan aktör på dom spår som dom själva disponerar idag utan konkurrens dom vill ju inte ha konkurrens som drabbar deras vinster.


Det enda vettiga är att staten eller landstinget med staten tar över A-banan och infogar den i övrig kollektivtrafik då kan vi börja prata om att verkligen göra något för att förbättra miljön , alla kon åka till Arlanda för gällande SL taxa.


Hur då finansiera detta, ja svaret på det kom igår faktiskt från Lars Ohly i vänsterpartiet med hans förslag att ta en del av pengarna från försäljningen som staten får nu när dom säljer Vin och Sprit till att betala ett övertagande av A-banan. Ett förslag som i alla fall i mina öron verkar ganska vettigt.


Låt oss nu titta lite på hur det ser ut idag för den som skall resa till Arlanda. Jag använder mig i detta exempel av en familj med 2 vuxna och 2 barn 9 och 11 år gamla. Och alla resor räknas utgå ifrån Stockholm city


Då blir prisbilden som följer att åka till Arlanda


Med tåg tur och retur 1280 kronor


Med flygbuss 634 kronor


Med bil inklusive biltull cirka 300 kronor


OK för att alternativet med bil skall bli den kostnaden så krävs det ju att någon vänlig själ ställer upp och kör till och från Arlanda vilket är med i beräkningen av körsträckan


Självklart så väljer dom flesta som nu skall ut och åka det alternativ som är för dom mest ekonomiskt fördelaktigt, jag vet att mitt exempel inte fungerar på affärsresenärerna.


Så min slutsats blir att om vi nu verkligen menar allvar med att minska miljöpåverkan från biltrafiken till och från Arlanda så är det tvunget att staten köper a-banan och sen ser till att den kommer in det normala kollektivtrafiksystemet.


För det är väl inte så att det bakom alla fina ord om miljö är så att det bara skall vara den besuttna rika delen av befolkningen som skall kunna ge sig ut och resa eller?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0