Attityder om våldtäkt

Jag blir rädd när jag läser om dom attityder som nu finns i samhället och speciellt nu om våldtäkter. Det verkar som dom unga och dom gamla har samma åsikter till stor del nämligen att kvinnan får skylla sig själv.


Vad är det för felgängade individer som kan ens fundera på en sån åsikt. Vi börjar nu med att slå fast att det aldrig är kvinnans fel att hon blir våldtagen aldrig.


Att leta efter förmildrande omständigheter är ju bara egentligen att mer eller mindre säga att jag kan nog också våldta någon kanske. Någonting måste vara gravt fel på en sån person som tycker att förmildrande omständigheter kan vara att


Kvinnan klätt sig utmanande


Mannen varit berusad


Kvinnan följde ju med honom hem frivilligt


Listan kan ju göras ännu längre men jag nöjer mig med att resonera om dom tre argumenten.


Varför skall inte en kvinna få gå klädd precis som hon vill utan att riskera att bli våldtagen. Det måste väl vara höjden av dålig självkontroll om någon blir så upphetsad idag av att se ett par kvinnoben i en kort kjol så han måste våldta den kvinnan. Det är klart kanske det är så att dom som har den åsikten också instämmer i talibanernas kvinnosyn att en kvinna som inte går klädd i burka är en fallen kvinna.


Mannen varit berusad. Det är definitivt ingen förmildrande om ständighet eller skäl för att våldta någon. Är det så att man inte kan hantera alkoholen bättre än så ja då bör man nog överhuvudtaget inte dricka något annat än hallonsaft, för vem vet vad en sån individ mera kan göra på fyllan. Han kan ju försöka skylla på berusning för ett mord också, tror inte det funkar.


Kvinnan följde med frivilligt. Jaha så en kvinna får alltså inte gå hem till en man utan att bli betraktad som ett potentiellt våldtäktsmål då. Viss jag kan hålla med att det kanske inte är det mest begåvade en kvinna kan göra är att följa med en främmande man hem från krogen en lördagskväll, men det ger honom ändå ingen rätt att våldta henne. För kvinnan kanske faktiskt trodde på att hon skulle få se etsningarna eller samlingen med klockor eller vilken annan förklaring som använts för att få med henne hem.


Sen börjar jag undra lite när dom pratar om att män våldtar. Vad är det för resonemang för i min värld så är det inte män som våldtar det är kräk som gör det, riktiga svin. En riktig man vet vad som gäller och har kontroll på sig själv och sina drifter.


Men vad skall vi göra åt dessa hemska attityder, ja kanske utbildning som inte bara siktar in sig på dom rent biologiska aspekterna utan också faktiskt tar upp samliv och hur vi skall vara mot varandra



Bloggtoppen.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0