Feministik velighet?

Nu tror jag att måttet är rågat. Nu skall Feministiskt initiativ ställa upp i Eu valet och riksdagsvalet enligt DN. Det är ju deras demokratiska rättighet att göra men de får nog ta och bestämma sig för vad de skall vara faktiskt. Det kan de ju göra på deras extrakongress.


2006 så var dom ett politiskt part. År 2007 och 2008 så var dom en folkrörelse för att till 2009 återigen bli ett politiskt parti.


Jag förstår tankegången bakom som dom har haft, mjölka ut så mycket pengar som möjligt i olika bidrag. Hur svårt har det varit och uppfylla kraven för att vara en bidragsberättigad folkrörelse genom att lova att inte ställa upp i några val dom år det inte finns några val att ställa upp i.


Det hela luktar unket tycker jag. Tänk andra partier ägnade sig åt samma velighet vara det som för stunden ger dom bästa bidragen då skulle det bli ett enormt vrål av protester med all rätt.


Jag tycker att har man sagt att man är ett politiskt parti så skall man inte kunna vara folkrörelse och få bidrag dom år det inte är val, det luktar planerat mygel lång väg tycker jag.


 


Kommentarer
Postat av: Termo

Du har helt rätt men nu har Gudrun fattat att FI inte kommer in i rikstan så hon hoppas på att få åka till Bryssel och dricka världens bästa öl.

2008-04-26 @ 10:38:04
URL: http://termopyle.blogg.se
Postat av: Tiarafeministen

Faktum är att Fi som organisation aldrig har förändrat sina stadgar eller liknande. Ambitionen vid starten var att vara mer än ett parti och mer än en organisation. Resultatet är den (uppenbarligen lite förvirrande)hybrid som vi kallar för Fi.
Organisationen är i grunden en förening som håller på med folkbildning och aktivism. Möjligheten att ställa upp i val finns alltid men vi väljer från gång till gång.

Pengarna som Fi fick i bidrag för folkbildning gick endast till den folkbildande verksamheten, den parlamentariska delen av Fi fick aldrig del av den kakan och det var också vilkoret när vi beviljades pengarna.

Sen kan man självklart ha åsikter om detta, men Fi har aldrig anpassat eller förändrat sin organisation i syfte att "snylta" bidrag. Däremot har vi sökt de bidrag som finns till den verksamhet vi har.

mvh
Tiarafeministen Linnéa

2008-04-27 @ 16:27:21
Postat av: LasseB

Jag är glad att någon med större insyn än vad jag har eller någonsin kommer att få i Fis arbete och organisation svarade. Men faktum kvarstår att det i mina och många andras ögon ser lite ruffligt ut. Kanske Fi skulle lösa problemet genom att dela organisationen i två delar så att det som är ett politiskt parti skiljs från det ni kallar folkbildning

2008-04-27 @ 17:50:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0