Journalistiskt oberoende

Demokrati är allvarliga saker och en av grundstenarna i en demokrati är pressens frihet från statsmakten. Därför börjar ju i alla fall jag undra lite över vilken uppfattning vår regering har om demokrati när sådant här förekommer.


Läs pressmeddelandet här


Jag trodde i min enfald att de journalister som arbetar på våra tidningar redan var utbildade men det är tydligen så att regeringen anser att de ytterligare måste utbilda journalisterna. Varför det. I en demokrati så är det inte regeringens ansvar att utbilda journalister utan att se till att det finns journalisthögskolor som drivs enligt akademiska principer och är fria från statlig åsiktsstyrning. Är det inte så.


När nu regeringen inbjuder till ett seminarium för journalister så kan jag bara hitta en enda förklaring till skälet vilket även näringsdepartementet glatt erkänner i sitt pressmeddelande.


Departementet skall ge journalister en grundläggande utbildning i infrastrukturfrågor. Hur skall man någonsin kunna lita på att en journalist skriver oberoende? Och varför gör regeringen så, jag kan bara se en förklaring regeringen vill på så sätt styra journalisterna att skriva som regeringen vill.


Detta kan jag bara se som att vår nuvarande regering inte är så där demokratiskt sinnad som den säger sig vara. Faktum är att minsta lilla statsstyrningen av pressen luktar diktatur i min näsa. Och det stinker.

Bloggtoppen.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0