Ohälsotalet sjunker bra eller?

I dag kom det nu siffror som visar att ohälsotalet i Sverige gått ner till 37,7 dagar en minskning med 2dagar på bara ett år.


Det är väl bra att folk blir friskare, ja om det nu vore så att det berodde på att folk blev friskare vilket inte jag gör.

Jag tror att vi är precis lika sjuka som förut men att vi nu ser ett första resultat av borgerlighetens jakt på sjuka människor det som föranleder mig att tro det är dels socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson uttalande med anledning av Försäkringskassans senaste siffror.

- Några bakomliggande orsaker är regeringens förstärkta sjukvårdsmiljard, beslutsstödet för sjukskrivningar och förändrade attityder. Inte minst Försäkringskassans medarbetare har bidragit till denna positiva trend.


Inte minst försäkringskassans medarbetare har bidragit till denna trend. Jag säger inte att de som är anställda på försäkringskassan inte har någon form av empati utan dom blir tvingade att göra som överheten har bestämt, det vill säga neka folk sjukpenning på löpande band mer eller mindre.


Jag kan inte förstå på vilket sätt politiker och tjänstemän är bättre lämpade att bedöma huruvida en människa är sjuk och inte kan arbeta eftersom dom inte har någon form av medicinsk utbildning, än vad en läkare med mångårig medicinsk utbildning är. Det är väl trots allt att läkaren är den som bäst kan bedöma patientens situation efter undersökning och samtal. Hur någon kan utan utbildning och dessutom utan att träffa på patienten kan ställa diagnos är för mig en gåta.


Att socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson ser det som positivt det kan jag ju förstå men i min bok så har hon ju med sitt tidigare uttalande om " en släng av utbrändhet, som gick över på 3 dagar" liksom diskvalificerat sig själv från att ha någon som helst förståelse eller kunskap om sjukdomar och dess behandling


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0