Ungdomsfylleri och monopol

Läser följande på DN:s hemsida att alkoholkonsumtionen bland Stockholms unga överstiger den bland vuxna, självklart är det en signal om att någonting gått fel, gravt fel till och med.


Hur har det blivit så här fel, jag säger inte att det är fel att använda alkohol men när unga tonåringar sitter i parkerna och super sig rent ut sagt apraka så måste väl någonting vara fel, och eftersom vi så länge jag kan minnas har propagerat mot alkoholen så måste vi ju ha gjort någonting fel. Jag såg en gång en intervju med en tonårstjej på tv just angående alkoholvanor hos unga och det hon sa förvånade mig inte ett dugg. Hon sa att många dricker alkohol just för att det är förbjudet eftersom det är spännande att göra det som är förbjudet.


Jag kan nog bara hålla med för när jag tänker tillbaka på mina egna tonårsår så visst det som var förbjudet att göra var extra skoj så det gjorde men ju, därmed inte sagt att jag söp i parken som ung men fanns ju andra dumheter att ägna sig åt som man fått omtalat för sig var förbjudet.


För att minska ungdomsfylleriet så bör vi kanske ta Ions en verklig funderar på hur vi skall göra eftersom det vi gör så uppenbart inte fungerar.


Först så har jag några funderingar på tingens varande. Varför är alkoholen så drastiskt mycket billigare om jag åker över till Tallinn och handlar den där, skall inte skatterna vara likadana på alkohol i alla EU länder. Klart är ju att med en sådan prisskillnad det blir lönsamt att smuggla, mycket lönsamt till och med skulle jag kunna tro. Och skall man göra något förbjudet så är det ju ännu häftigare om man kan göra något som är dubbelt förbjudet.


Så min tanke är att vi måste ta bort lite av förbuden kring alkohol samt återta kontrollen över alkoholflödena i samhället. Men hur göra det, ja jag har några icke p0olitiskt korrekta radikala svar på det.


Minska skatten på alkohol till en betydligt lägre nivå för att därigenom förstöra möjligheterna till förtjänst för smugglarna, för som alla vet så är smuggling bara ett sätt för de kriminella grupperingarna att tjäna pengar så stryp åtminstone den möjligheten.


Avskaffa försäljningsmonopolet för systembolaget tillåt affärer som vill sälja alkohol göra det, dock att de skall klara de krav man kan ställa på dessa då. Krav som är ganska självklara, inte sälja till någon som inte har åldern inne, bara sälja på godkända tider och självklart i övrigt ha ett välskött företag.


Nu påpekar säkert vän av ordning att då kommer ju systemet att försvinna, nej det tror inte jag Systembolaget sitter inne med en sådan kunskapsbank så dom kommer att klara konkurrensen utan problem för inte många handlare kommer att kunna ha ett sortiment som motsvarar systembolagets


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0