Bjuda på utbildning

Varför skall svensk högskoleutbildning vara gratis för alla? Då menar jag inte alla människor som bor och verkar i Sverige eller inom EU utan jag menar för alla människor på detta jordklot och även då för de som bor på andra planeter om man skall gå efter dagens regler.


Att Sverige är ett förhållande vis rikt land det är väl kanske inte någon hemlighet men att vi var så rika att vi kan bekosta högskoleutbildning för hela världen gratis det var en nyhet för mig.


Självklart skall alla som bor och lever i Sverige ha gratis utbildning och kanske även medborgarba i andra EU länder om vi får samma förmåner där. Men där går också min gräns för den fria utbildningen.


Det känns lite som ett hån att den kärnvapenbestyckade diktaturen Kina bara för att ta ett exempel kan skicka hit sina medborgare gratis för utbildning. Hur kostnaderna fördelas inom Kina det har jag ingen aning om faktiskt men en kinesisk student skall väl studera i sveriga på samma vilkor som i Kina. Så långt allt bra, men varför skall Sverige bjuda Kinesiska Staten på utbildningskostnaden.


Nu handlar det här ju inte bar om Kina utan om alla länder utanför Eu där vi i praktiken bjuder på utbildning till både demokratiskt styrda likväl som diktatoriskt styrda stater.


Det handla kanske inte om så där jättestora summor totalt men jag tös nästan garantera att de skulle göra betydligt större nytta i den svenska grundskolan än vad vi någonsin får av att gratis utbilda utländska studenter.


För att en student skall bli lönsam så krävs det ju att studenten efter tagna examina stannar kvar och arbetar i Sverige och bidrar till den gemensamma ekonomin, om någon kommer hit pluggar tar examen och sen åker någon annan stans för att arbeta så har ju vi bara bjudit på en gratis utbildning och det har vi inte råd med, så rika är vi inte

Bloggtoppen.se


Kommentarer
Postat av: Anonym

En människa har frihet att röra sig vart denne vill, jag tänker inte stann i Sverige för ARBETA efter min utbildning. Under min utbildning i Sverige har jag inte blivit integrerat varken i samhället eller som en del av arbetskraften. Jag har högutbildning och är uppvuxen i Sverige. Dessutom finns det andra orsaker som till exempel rasisman i samhället och arbetsplatsen som gör att Jag ej kommer att arbeta i Sverige. Jag tänker arbeta där min insats gynnar både min omgivning och mig själv. Sverige är inte längre ett alternativ då väljer vi som är bildade att utvandra.

2008-05-06 @ 16:32:57
Postat av: Crona

Det är inte bara så att vi ger dem en gratis utbildning, vi utbildar i princip vår egen konkurrens. Många utbildningar hade kunnat lagts ner i Sverige och resurserna gått till andra utbildningar, men högskolorna håller liv i dem genom att rekrytera studenter utomlands. Så vissa utbildningar tycks främst existera för att möta behovet på utländska arbetsmarknader.

2008-05-06 @ 17:03:20
URL: http://www.metrobloggen.se/crona

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0