Fusk med fisk

Aftonbladet skriver idag om vatten i fisken vi köper i frysdiken, de har tidigare skrivit om den frysta kycklingens enorma vatteninnehåll vilket även tagit upp av många andra bland annat plus i SVT.


Men nu var det fisken det gällde den kan innehålla så mycket vatten att vikten minskar vid tining med 16 procent detta beroende på att fisken vattenpumpas innan frysning för att öka vikten. Det är inget annat än lurendrejeri på hög nivå. Visst fryst fisk släpper ifrån sig vatten även om den inte vattenpumpats innan frysning, men inte i närheten av dessa nivåer.


Att sälja vatten har blivit livsmedelsindustrins nya guldkalv, mer eller mindre all mat som säljs fryst har innan frysningen begjutits med vatten för att öka vikten. Ta bara frysta grönsaker köp ett kilo frysta grönsaker av valfri sort och väg det fryst, tina sen upp grönsaken i ett durkslag och låt allt vatten rinna bort och väg sen återigen grönsakerna, ganska mycket vikt har då försvunnit.


Men fryst fisk ja det är över huvud taget ett sorgligt kapitel i livsmedelsaffärerna, fryst köpt fisk har inte någonting i denna värld smakmässigt att göra med färsk fisk. Fryst fisk har i mitt tycke en smak som mera påminner om wellpapp än fisk. Vilket är klart vattepumpas den så hårt så sköljs alla befintlig smak bort samt att alla näringsämnen som finns naturligt i fisk också spolas bort och det är mycket näringsämnen där som rinner ner i avloppet.


Nej gör som jag gör, köp fisk men köp färsk fisk. Den är i och för sig dyrare men smakar tusen gånger bättre än det där frysta eländet. Det som är glädjande är att fiskdisken nu börjar få en renessäns i våra livsmedelsbutiker i alla fall i de största och det är alltid en början.


Men jag kommer alltid att sakna den där gammaldags fiskaffären med sin fantastiska doft av fisk och skaldjur, bara doften där fick hungerskänslorna att krypa upp över öronen på en. För att inte tala om den fantastiska kvaliteten och yrkeskunskapen som där fanns. En sådan yrkeskunskap om fisk är idag nästan helt borta men som tur är så har jag en fiskdisk som har kvar den kunskapen även om inte lukten finns kvar där.


Vill ni äta färsk fisk så gå till en riktig fiskhandlare med kunskap då får ni för pengens värde jag lovar. Själv så fortsätter jag att köpa min fisk på världens i mitt tycke bästa fiskdisk nämligen den på Coop Forum Haninge.



Bloggtoppen.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0