Problem i hockey

Svensk hockey har problem stora problem, nej de finns denna gång inte på isen för trots att vi denna gång kanske inte är med och aspirerar på VM-guld så tror jag ändå vi kan vara med och slåss om dom högre placeringarna, det är inget problem som är värt att få spanska fnatten för tycker jag utan bara inse att landslaget olika år varierar i styrka.


Problemen verkar mera ligga i organisatoriska frågor om vem som skall bestämma inom svensk ishockey, klubbarna eller förbundet. Elitserieklubbarna är nu missnöjda med att det spelas så många landslagsturneringar med tillhörande uppehåll i serien och förbundet är missnöjt med att klubbarna bara ser till sitt eget bästa.


Ett som det synes olösligt problem. Men handen på hjärtat dom här i stort sett meningslösa turneringarna som Tre Kronor spelar, vad är syftet med dom mer än att förbundet skall få lite inkomster också. För uppenbarligen så spelas dom med ett B-lagsbetonat landslag, något annat kan inte jag förstå efter det att Bengt-Åke Gustafsson hotat klubbarna med att nästa år skall vi spela dom med dom bästa spelarna.


Jag trodde i min enfald att det var hans jobb att alltid spela en turnéring med dom bästa spelarna.


Jag tror att det är dags att göra något radikalt. Till att börja med så måste vi erkänna att vi har en proffsliga och inte upprätthålla någon form av illusion av att det är amatörer som spelar hockey på elitnivå, för det är det inte. Dom är välbetalda yrkesmän som gör sitt jobb inget annat.


Förbundet måste fundera på om alla dessa turneringar är behövliga för svensk hockey och klubbarna måste nog fundera på om inte seriesäsongen kan förlängas med en månad så att landslaget får plats.


Både klubbar och landslag behövs för att svensk hockey skall gå framåt och kunna locka till sig nya talanger och framförallt locka till sig dom som skall bli framtidens stjärnor


Bloggtoppen.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0