Tobakshandel

En Ica handlare har nu bestämt sig för att inte längre sälja tobaksvaror och flera väntas följa efter. Flera Ica handlare hoppas dessutom på att det skall bli en policy inom ICA att inte sälja tobak.


Visst det står varje handlare fritt att välja vilka varor som han eller hon vill sälja. Men varför får jag en känsla av dubbelmoral från ICA och dess handlare i det här. Om de vill ta bort allt skadligt så bör väl också de handlare som är spelombud sluta med det med eftersom spel också kan leda till trista konsekvenser..


Att sluta sälja tobak kan kanske till och med bli riktigt vinstgivande för ICA eftersom tobak inte ger mycket vinst men handlaren måste ligga ute med stora summor.


Men att säga att den som vill köpa tobak kan göra det i tobakshandeln är lite smaklöst. Visst kan man göra det, ja i de få tobakshandlare som finns kvar i alla fall och de är inte speciellt många.


En gång i tiden stred livsmedelshandlarna för att få sälja tobaksvaror som då var en vara som bara fick säljas av tobakshandlare. Nu efter många år med försäljning i livsmedelsaffärer och en stor död bland tobakshandlarna så vill helt plötsligt inte livsmedelshandlarna längre sälja.


Då är det kanske dags att öppna upp de rena tobaksaffärerna som fanns förr i tiden, men tyvärr så finns det väl inga kvar som kan driva en tobakshandel längre.


Att tänka på de gamla tobakshandlarna gör mig lite nostalgisk jag kommer ihåg speciellt en som jag när jag var liten fick följa med min morfar till när han skulle köpa piptobak, den låg på Folkungagatan 156 om jag inte tar alldeles fel på numret.


Vad jag minns är den helt otroliga doft som var i den affären en blandning som bara fanns i gamla tobaksaffärer, och den snälla farbrorn som stod där inne och delade ut karameller. Vad han hette vet jag inte men alla kallade honom Jatack. Varför har jag inte riktigt förstått ännu men så var det då.


Så när jag nu läser detta så går mina tankar till farbror Jatack och alla hans kolleger i branschen som numera tyvärr inte längre finns kvar i livet.


Ha det bra farbror Jatack var du nu än är, du var med och gjorde min barndom


Bloggtoppen.se


Kommentarer
Postat av: Liljeholmsbron

Rena Diktaturen att en människa ska kunna bestämma vad som är rätt och fel. Förresten skicka Greenpeace in i butiken och låt dom visa vad som är giftigt ohälsosamt dåligt för naturen osv.. så får vi se vad dendära ICA handlaren har kvar att sälja kan se honom stående i sin tomma butik tom på varor & Kunder !

2008-05-12 @ 03:43:47
URL: http://blogg.expressen.se/liljeholmsbron/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0