Mera om Engla

Peter Kadhammar skriver i dag i Aftonbladet om Englas begravning kontra Fadimes begravning varför den ena har allmänintresse men den andra inte hade det.


SVT har idag i DN förklarat varför de skall sända (vilket jag kommenterat i ett tidigare inlägg).


Fadimes öde väckte också mycket starka känslor i Sverige bland alla människor, men den begravningen fick TV4 sända eftersom den manifestationen inte hade allmänintresse, varför.


Det kan väl inte vara så illa att SVT gör skillnad på en svensk flicka från dalarna och en kurdisk kvinna som mördats av sin familj för hederns skull. Jag hoppas det inte är så.


Snarare tror jag att det verkliga skälet till att SVT tackat ja till att sända ligger i jakten på tittare dom vill denna gång inte släppa ifrån sig denna godbit till någon konkurrent det tror jag är det verkliga skälet till SVTs beslut.


Men oavsett vem som sänder så är det risk att det blir ett mediajippo bara där det värdiga går förlorat. Denna gång i alla fall utan reklamavbrott och det får väl anses som positivt mitt i allt det tragiska.


Englas mormor har skrivit en insändare som idag publiceras i Aftonbladet jag återger den här utan redigering :


Undra på att världen ser ut som den gör, med så många människor som orkar vara så negativa i denna svåra stund. Förstår ni inte att ni sårar oss anhöriga oerhört med era elaka kommentarer? Det är faktiskt synd om er!


Det är ju tur att de flesta inte tycker som ni, utan att det finns de som ser lite ljust på att begravningen sänds i tv. De förstår att vi vill dela med oss av det enda positiva och fina i hela den här fruktansvärda händelsen.


Jag kan förstå dom känslor som hon där ger utlopp för men jag tror inte någon har haft intentionen att såra utan att stötta och se till att Englas begravning blir så värdig och fin den bara kan.


Jag skulle vilja vända på resonemanget och säga att det är tur att världen nu kommit till ett sådant läge där vi faktiskt bryr os om det som händer, och vågar ta strid för det vi tycker är fel. Om världen bara vore hård och negativ så tror inte jag någon hade ens brytt sig i om begravningen sändes eller inte. Nu bryr sig väldigt många människor och det är som jag ser det ett friskhetstecken.


Kanske det är så att alla dessa tragiska händelser som på kort tid inträffat har fått oss att få upp ögonen och äntligen börja bry oss om varandra. Om så vore fallet så skulle alla dom som dött i dessa tragiska händelser inte dött förgäves.


Jag upprepar bara det jag tidigare sagt , hoppas att Englas begravning blir den fina avskedsstund som familjen hoppas och inget mediajippo.

Även SVD har en kort notis i ämnet i dag

Bloggtoppen.se


Kommentarer
Postat av: Termo

Jag kan inte förstå vad hon menar när hon skriver"det enda positiva" vad är det som är positivt?Att dom får lite reklam för kursgården?

2008-05-09 @ 21:53:48
URL: http://termopyle.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0